Automobilový malér pro Evropu

25.05.2023

Jednání skupiny G7 v Hirošimě vyzvalo Západ k omezení ekonomické závislosti na Číně. Bude to dost možná titánský úkol. Zvlášť, když čerstvá data ukázala, že Čína se v prvních třech měsících letošního roku stala největším světovým vývozcem automobilů – vyvezla jich 1,07 milionu kusů a překonala Japonsko.

Čínská asociace vývozců automobilů k tomu dodala, že nárůst byl částečně způsoben i dodávkami do sankcionovaného Ruska. Přitom jeho tamní trh opouštěly po začátku ruské války proti Ukrajině západní automobilky.

To je ale pouze jeden díl nové reality. Dalším důvodem, proč Čína vyváží více vozidel, než Japonsko je rostoucí poptávka po elektromobilech. Plnou parou je vyrábí už několik let první mimoamerická gigafactory firmy Tesla v Šanghaji. Elon Musk tam plánuje navýšení kapacity skoro o polovinu na 1,75 milionu aut ročně.

Změny na globálním automobilovém trhu mají nepochybně i silný geopolitický a geoekonomický aspekt. Agnes Chang a Keith Bradsher v New York Times napsali, že Čína má obrovské výhody v oblasti výroby elektromobilů vzhledem k tomu, že ovládá trh s kovy vzácných zemin (z 85 procent). To postaví Čínu do centra globálního vývoje elektroaut.

Scott Kennedy z Centra pro strategická a mezinárodní studia ve Washingtonu lapidárně konstatuje, že "neexistuje žádný způsob, jak by se někdo mohl stát úspěšným v elektromobilitě, aniž by nějak spolupracoval s Čínou, ať už přímo nebo nepřímo."

Možná jsme svědky jednoho zlomu: výroba elektroaut se stala průmyslovým odvětvím ve kterém Čína globálně vede, podobně jako tomu bylo v elektronice v případě Japonska v osmdesátých letech minulého století.

Co to znamená pro Evropu? Tvrdou konkurenci pro kontinent, který byl dlouhou dobu ve světové špičce. Čínská auta už nejsou terčem posměchu jako tomu bylo ještě před pár lety. Dnes splňují čínské značky všechna náročná kritéria – od provozu, přes design až po to hlavní - bezpečnost.

A za Atlantikem se mezitím rýsuje jiná hrozba. Američané odpovídají na čínskou konkurenci velkými dotacemi pro výrobu automobilů v USA v rámci zákona o snížení inflace Zabijí tím dvě mouchy jednou ranou: chrání domácí výrobce aut a lákají k přemístění výroby automobilů z Evropy a zároveň stimulují rozvoj elektromobility.

Výsledek: globální reorganizace světového autoprůmyslu, která přinese ztrátu konkurenceschopnosti Japonsku i Evropě. Nejvíce to dopadne na Německo a na něj napojené země – tedy i Česko, kde se podíl automobilového průmyslu na HDP pohybuje okolo deseti procent.

Když k tomu přidáme, že evropská politická reprezentace hází svému autoprůmyslu klacky pod nohy normou Euro 7 nebo zákazem spalovacích motorů do roku 2035 máme už zaděláno na pořádný malér. 

Miloš Balabán, Právo