Stíhačky a BVP na začátku dlouhé cesty
V krátkém sledu za sebou padla dvě zásadní rozhodnutí týkající se naší armády a české bezpečnostní politiky. Nejprve ministryně obrany uzavřela neúspěšný tendr na nová bojová vozidla pěchoty, který se táhl několik let s tím, že jejich pořízení se nakonec odehraje na mezivládní úrovni.
A včera rozhodla vláda o tom, že budou zahájena jednání s americkými partnery o pořízení nadzvukových víceúčelových letadel páté generace F-35 Lightning. Překvapení to nebylo, informace o tom, že je preferuje ministerstvo obrany probleskovaly delší dobu. Zároveň bylo přijato rozhodnutí o tom, že bude osloveno Švédsko ohledně dodávek švédských bojových vozidel pěchoty CV-90.
Šalamounské řešení: s gripeny už v AČR do budoucna nepočítáme, takže jako náplast dáme švédská bévépéčka. Dlužno ale dodat, že ještě nic není definitivní, jsme teprve na startu jednání a k podepsání konečných smluv může být ještě dlouhá a možná i trnitá cesta, kterou nemusí zakončit tato vláda.
F-35 je oproti gripenům nepochybně dražší z hlediska pořizovacích i provozních nákladů. Tady je možné připomenout, že švédský velvyslanec v ČR Jörgensen zmínil před časem atraktivní nabídku o bezúplatném převodu nyní používaných stíhaček JAS-39, jejich modernizaci a možnosti koupě nejmodernější verze Gripenu E.
Na druhé straně platí, že se jedná o špičkový letoun s velmi vyspělými komunikačními systémy a systémy elektronického boje, který si pořizují i ostatní spojenecké armády NATO, např. Německo, Polsko a Finsko. Lze zároveň položit otázku, zda pořízení F-35 signalizuje nějaký posun v budoucích úkolech armádního letectva, když víme, že je určen k útokům hluboko na území nepřítele.
Důležitá je samozřejmě kalkulace nákladů spojená se servisem letounu a jeho logistikou. Např. bude nutné totálně zrekonstruovat základnu v Čáslavi. Přestavba podle zkušeností ze západní Evropy vyjde na zhruba 300 milionů dolarů (cca 7,2 miliardy korun), ceny vstupů přitom dnes raketově rostou. Rekonstrukce by se ovšem týkala i záložního letiště v Pardubicích.
Přepřahat ze spolehlivých Gripenů na nichž bylo bez problémů nalétáno 35 tisíc letových hodin zkrátka nemusí být jednoduché ani levné.
U nových BVP CV-90 naopak nahrazujeme už letitá ruská vozidla. Bude zajímavé sledovat, zda výrobce BAE Systems dodrží za dodání 210 BVP cenu 51,68 miliard korun včetně DPH k čemuž se zavázal. Podaří se mu to v době zvyšování cen všech vstupů?
Jedna věc ale už teď poněkud zaráží: ze strany BAE dosud nezaznělo nic o průmyslové spolupráci s Českem, přenosu know-how a lokalizaci výroby. Aby šlo takový projekt obhájit v dnešní složité ekonomické situaci, musí tam být velký český podíl, aby to byl investiční stimul.
Obrana a vláda má zkrátka před sebou velkou odpovědnost za management obou obřích zakázek. Nepochybně je veřejnost bude hodně sledovat, když přijdou státní kasu na hodně přes sto miliard korun. Zvlášť v době, kdy krize a téměř dvacetiprocentní inflace řádně provětrává peněženky občanů.